20090716

Twitter - när börjar man med det?

Varför ungdomar inte Twittrar (eller: hur ungdomar konsumerar media): "Och för att det är svårt. En normal svensk femtonåring skulle inte klara av att sätta upp ett Twitter-konto, koppla det till sin mobil, och sedan få in Twitter i den dagliga rutinen. Visst, en del skulle klara det, men eftersom det är så många steg, som dessutom är på engelska, så kommer man tröttna halvvägs. Dessutom kommer inte svaren till en på det sätt SMS-svar gör, utan du måste själv regelbundet kolla om du fått svar. (Om man inte använder en Twitter-klient, men så mycket orkar man inte engagera sig.)

Dessutom: varför skulle någon vilja veta vad jag gör just nu? Jag är ju totalt ointresserad av vad alla andra än mina kompisar gör, så varför skulle någon vara intresserad av vad jag gör?"



(Hittat via knuff.)



Gustav Holmström gör en bra analys av yngre ungdomars medievanor. Kanske har han inte rätt i allt - min 15-åriga dotter ägnar en hel del tid åt fejjan men jag tror detta verierar mellan olika kompisgäng, lite beror det också på ålder. På två punkter tror jag dock att han har fel - det är så att yngre ungdomar visst utan svårigheter fixar att sätta upp något som kräver kunskaper i engelska och det får vara lite besvärligt. Det är också så att yngre ungdomar förutom att hålla kontakt med kompisar också är intresserade av att lära känna nya, använder nätets olika kanaler just för det. Twittrar verkar de däremot inte göra, MMS:a har jag ännu inte hittat någon grupp som gör i större omfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.