20090721

När ringde Sahlin sist

Blogger Call with President Obama: "President Obama, along with senior advisers David Axelrod and Nancy Ann DeParle, held a conference call with bloggers this afternoon to discuss healthcare reform and the need for grassroots and netroots pressure on Congress to keep the urgency of the issue alive."



(Hittat via Daily Kos.)



Hur många gånger deltar våra partiledare i samtal som detta och som dessutom refereras publikt? Obamas strategi är ett bra exempel på hur kommunikation skall ske i vår tid - direkt och i samtal.

Kanske något för (s)torstadspolitikerna att fundera över.

5 kommentarer:

  1. Jag är så gammalmodig att jag tror att samtal inte ska ske med dem som hörs mest utan med gräsrötterna i partiet. Och med medborgarna ute på gator och torg!

    frågan är när det skedde???

    SvaraRadera
  2. Britta, ser inte riktigt motsättningen. För oss som bor i glebygd verkar det ju vara en fantastisk möjlighet att få göra sin röst hörd. Men det är väl snarast så att våra svenska makthavare tycker att det räcker med att hålla tal vart fjärde år.

    SvaraRadera
  3. Precis som Anders ser jag inte motsättningen. Sen vet jag inte om gruppen bloggare (som ju är allt från homogen) hörs mest - tycker nog inte det om vi talar om partiet. Poängen med den grupen är dock att de är en helt annan sorts förmedlare än den traditionella partiapparaten - partiledningen kommunicerar med de närmaste och med distriktsordföringar, distriktsordföranden pratar med ak-ordförande som i bästa fall har medlemsmöten (om än inte alltid så välbesökta) relativt sällan. Bloggare inbjuder till delaktighet varje dag, kommentarer hos dessa kan alla ta del av när som helst och som Anders påpekar det ger också folk (som kanske inte deltar i de traditionella aktiviteterna av olika skäl) utrymme, plats at höras. Borde vara guld värt att vårda - inte bara av någon "tjänsteman" utan med direkt medverkan från ledande personer.

    SvaraRadera
  4. Det är som så att Mona nog försöker hinna med det. Jag har hört att hon någon gång emellanåt träffar en sorts referensgrupp med bloggare.
    Hur denna grupp av bloggare har uppstått eller utvalts har jag ingen aning om, men jag ser det som ett trevande försök inom SAP att hitta nya arenor för samtal.

    Det kan till och med vara fel av mig att kalla gruppen för "referensgrupp" för jag tror verkligen inte att man tänkt så eller försöker skapa något exklusivt.

    Själv är jag inte med i denna s-grupp av bloggare, däremot sniffade Stockholms handelskammare upp mig, hur eller varför vet jag inte, men där står jag med på en mejlinglista och blir inbjuden nu och då att vara med på deras bloggträffar. Jag har varit med en gång, för jag bor 64 mil ifrån Stockholm, men även den grupperingen av bloggare handlar ju om att handelskammaren vill känna av och skapa en ny arena för samtal.
    Det hela sker mycket slumpartat.

    Obama å sin sida verkar ha greppat de nya sociala medierna bättre - och har tydligen en brinnande politisk vilja att förändra, så han sätter fart och prövar alla sätt att skapa mer engagemang i alla grupper han kan nå.
    SAP har ju hyrt in experter från hans stab, så det är väl bara att hoppas att lite know how spiller över på SAP-ledningen.

    MEN. Egentligen handlar det inte om kunskap. Det handlar om engagemang och vilja från ledningen.

    Det handlar också om att börja ta hand om det engagemang och den vilja till förändring som finns hos många gräsrötter.
    Kanske är det där det klickar lite för oss???

    SvaraRadera
  5. Ja jag tycker att det är roligt att blogga. Det är den största egotrippen jag har gjort på länge. Bor för övrigt mitt i skogen 20 km från Umeå.

    Det är ett sätt att testa sina ideer. tror också att det kan vara ett sätt att få fler aktiva i partiet. Men jag tror ändå mest på det traditionella partiarbetet om man ska nå en verklig förändring.

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.