Respekt, Jämtin: "Så om Socialdemokraterna och de fyra borgerliga partierna får fler röster än Miljöpartiet och Vänsterpartiet kommer Förbifart Stockholm att byggas?
– Ja, säger Carin Jämtin.
"
Ovanstående rätt kategoriska uttalande från Carin Jämtin citerade jag den 29 mars (det är inte länge sedan). Idag har de rödgröna presenterat en uppgörelse som innebär något helt annat. Nu ska det folkomröstas och stockholmarna skal ställas inför det helt absurda valet mellan en förbifart (som ju är oerhört viktig för landet och Stockholms-regionen) och utbyggd kollektivtrafik för samma summa. En taktiskt triumf för MP och V är väl det minsta man kan säga. Riktigt förvånad blir man dock av att finna Carin Jämtins namn bland undertecknarna av denna uppgörelse. Gäller hennes ord alltså bara några futtiga valrörelseveckor?
Andra ser inga som helst problem med detta sätt att bedriva politik. Ett fantastiskt exempel utgörs av Johan Sjölander som är i det närmaste euforisk i sin beskrivning av uppgörelsen. Valröresler tycks locka fram helt osannolika bottennapp.
På vägen tycks också trängselavgifter på Essinge-leden ha blivit vår politik - alltså ca 9 år innan det finns alternativ (om nu folkomröstningen godkänner förbifarten). Fullständigt oacceptabel beskattning av transporter som ofta inte har något val. Det borde vi folkomrösta om - och då bara med medverkan av dem som använder vägen.
Peter Peter. Har du ingen känsla för värdet av det enorma resurstillskott den rödgröna överenskommelsen innebär för stockholmsregionens infrastruktur? Den här överenskommelsen är ju en riktig jackpot för stockholms län. Dessutom innebär den oavsett folkomröstningen pengar till Spårväg Syd, tunnelbana till Karolinska, dubbelspår till Nynäshamn och andra satsningar som den borgerliga regeringen inte lyckats få fram pengar till.
SvaraRaderaMen du - du surar. Och det går inte ens att skylla på valrörelsen. Man får hoppas att du kommer att tänka om när du hunnit läsa på lite mer :-)
Johan, det beror väl på hur stockholmarna röstar huruvida det blir med tunnelbanan till Karolinska? Överhuvudtaget verkar det lite märkligt att ett förslag om hur de som vill resa inne i Stockholm ska göra det, ska ställas mot hur de som vill undvika att åka in i Stockholm ska resa. Är det inte två olika plånböcker så att säga?
SvaraRaderaDet som är intressant med denna uppgörelse är att 1) som Johan påpekar den faktiskt innebär att det satsas ca 10 miljarder mer på kollektivtrafik (och det redan innan resultatet av folkomröstningen - eventuelt grundlagsstridig sådan läste jag nyss), 2) att det kan bli 38 miljarder till kollektivtrafik och ingenting till vägar (om folket i den ev grundlagsstridiga omröstningen väljer kollektivtrafiksalternativet, 3) att det införs trängselavgift på den enda möjliga genomfartsleden redan från och med nästa år och 4) att om nu majoriteten vill ha förbifarten så försenas byggstarten. (s) är så grundlurade att man nästan inte tror att det är sant.
SvaraRaderaAnders: nej, tunnelbana till Karolinska blir det oavsett folkomröstning. Med en rödgrön regering dvs.
SvaraRaderaPeter: det "grundlagsvidriga" i folkomröstningen tror jag är väl utrett, av bland andra Björn von Sydow. De jurister som först var ute och eldade i den frågan har ju också nyanserat sina uttalanden.
Peter; vidare: Menar du att satsningar på kollektivtrafik INTE är en socialdemokratisk politik? I sådana fall pratar vi om olika socialdemokratiska partier. För mig är satsningar på kollektivtrafik både ur ett klassperspektiv (ungefär hälften av LO-hushållen i Stockholmsregionen har inte ens bil, LO-grupperna är också överrepresenterade inom kollektivtrafiken) och ett miljöperspektiv alldeles utmärkt socialdemokratisk politik.
Vidare; hur menar du med att byggstarten för Förbifarten försenas? Eftersom projekteringsarbetet fortsätter så är ju tidsschemat (vid ett "ja") ungefär detsamma som om vi kör på utan folkomröstning. Så vad bygger du det resonemanget på?
Jag tror nu att det kommer bli ett "ja" i folkomröstningen. Dessutom är jag rätt säkert att vi måste förstärka möjligheterna att köra kollektivtrafik PÅ Förbifarten för att kunna säkra detta ja. Det tycker jag i sådana fall är bra.
Och blir det ett nej så tycker jag väl inte att den typen av massiva statliga satsningar på Stockholmsregionens kollektivtrafik som i sådana fall kommer ut ur det hela är ett direkt dunderfiasko det heller. Sedan är jag lite osäker på hur man ska kunna lösa nord-sydproblematiken med kollektivtrafik så det kommer att bli intressant att följa vad motalternativet är. (Tunnelbana till Nacka är väl givet, ytterligare pendeltåg: men som sagt, det ska bli intressant att se).
Är (S) grundlurade? Nej, jag kan för mitt liv inte förstå vad det resonemanget bygger på. I sådana fall kan vi lika gärna säga att (MP) är grundlurade som ger bort en av sina viktigaste profilfrågor till en folkomröstning som om vi följer alla opinionsmätningar som hittills gjorts det väldigt starkt lutar åt att (MP) kommer att förlora.
Och - vilket är min huvudpoäng - vinnare är hursomhelst stockholmarna. Som garanteras ett massivt tillskott till den regionala infrastrukturen och dessutom får bestämma själva hur detta tillskott ska användas.
Johan, tack för svar, det var som jag trodde då. Det låter väl bra, men fortfarande så tycker jag väl att förbifarten snarare är en riksangelägenhet än en intern stockholmsdito. För det är väl statliga pengar som finansierar förbifarten till skilnad från lokaltrafiken? Jag är dåligt insatt så jag frågar.
SvaraRadera