20100424

Populisten Bodström

Bodströms krav: Stoppa tiggarna: "– För första gången ser jag nu ensamma barn sitta och tigga i Stockholm. I vissa fall är det fråga om människohandel, och då får ju de här barnen inte ens behålla pengarna som de har tiggt sig till.

– Stockholms länspolismästare Carin Götblad har berättat för mig om ett fall där en man gick runt i tunnelbanan och sålde nakenbilder på sin dotter.

”Det är bedrövligt”

– När man går på stan får man ibland nästan bokstavligen kliva över människor som sitter med pappmuggar framför sig. Det är bedrövligt.
"




Thomas Bodström har två egenskaper jag föraktar (förutom att han tydligen har svårt att lyfta på benen). Den ena är att vara populist. Endast i den meningen skulle han kunna betraktas som en tillgång - förmågan att identifera vad som kan tänkas tilltala pöbeln. Den andra är att nästan aldrig tänka en självständig tanke utan låta sig styras av tjänstemän, som minister av departementets från rättsväsendet rekryterade tjänstemän (om det nu inte också fanns någon stark lobbygrupp tillhands), som oppositionspolitiker mera direkt av samma rättsväsendes företrädare (känner att detta häller på att utveckla sig till en tvångsföreställning men bevisen duggar tätt).

Själv brukar jag aldrig ge något till tiggare men drabbas ofta av ett stänk av dåligt samvete just när det är barn som tigger, inte för att de skulle ha större behov än andra egentligen utan, därför att jag undrar vad som händer dem när de kommer hem utan eller med för skralt resultat (men så skyndar jag mig att begrava tanken och tänker istället att då finns förstås vår eminenta poliskår på plats och räddar barnen från slavhandeln/misshandeln).

Marie Christine Olsson köper Bodströms populism med hull och hår. Ann Christine Jonsson vet precis hur det förhåller sig med zigenares fruktansvärda nyttjande av sina blodsbröder (har t.o.m. prislistan). Daniel Snällman kan dessutom berätta om att tiggarna på kvällarna förvandlas till prostituerade, "vi vet....". Bäst av alla kommentarer till artikeln i Expresen får man väl ändå säga att Jinges är:
Det man undrar är förstås hur man reste till Sverige och om inte biljettpengarna kunde ha använts till mat? Men oavsett hur det förhåller sig med dessa tiggares eventuella kriminalitet, som Bodström är inne på i artikeln, så anser jag att det är hemlandets sak att försäkra sig om dessa människors försörjning.


Kan väl inte bara jag som associerar till SD, ND........

PS Apropå, LT har börjat sitt vanliga, numera årligen återkommande, hetsande, med assistans från poliskåren, mot resande från de brittiska öarna. DS

2 kommentarer:

  1. Att du använder uttrycket "zigenare" i din text kommer härmed att rendera en anmälan till DO. Precis som det gör vid Malmö-polisen. Men detta saknar du väl intressse utav.

    Heja Mona!

    SvaraRadera
  2. Antar att du skämtar men om inte så kör på (avdelning hur dum får man bli). Jag refererade som framgår en annan bloggares uppfattning - ironi kallas det jag i detta inlägg ägnar mig åt, själv tycker jag numera att det är lite svårt att hitta rätt beteckning på många grupper och använder t.ex. beteckningen resande på de brittiska undersåtar som emellanåt besöker vårt land för att förtjäna sitt levebröd.

    Som alltid fascinerad av behovet hos vissa att vara anonyma!

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.