20100422

Paradoxen SOM, Lennart Nilsson och vetenskapligheten

Fler vill avskaffa kungahuset: "– Att förtroendet sjunker trots kronprinsessan Victoras förlovning och stundande bröllop tror jag kan bero på en paradox mellan upphöjdhet och vanlighet.

– Att stödet minskar inom alla grupper kan ha att göra med att Victoria valt en man av folket, säger Lennart Nilsson.

– Jag har inget riktigt belägg för det, men det finns en sådan dimension"





Har antagit att SOM-institutet är en slags vetenskaplig institution. Har antagit att företrädare uttalar sig på vetenskaplig grund. Lennart Nilsson verkar inte ta det på allvar. Läs citatet ovan och gärna den sista meningen en extra gång.

I sak - det är bara i sagornas värld det finns "något" som skiljer medlemmar av kungahus (prinsar och prinssessor) från andra människor - utöver ämbetet. Periodvis har man med stöd av religionen försökt "upphöja" kungahusen men det är rätt länge sedan det gjorde något intryck på befolkningen i Sverige.

Lennart Nilsson skulle lika gärna kunna svarat:

- Att stödet minskar inom alla grupper kan ha att göra med att skattebetalarna får betala Victorias bröllop.

- Jag har inget riktigt belägg för detta, men det finns en sådan dimension.


eller

- Att stödet minskar inom alla grupper kan ha att göra med den uppmärksamhet som riktas mot vad kungahuset i samband med det planerade bröllopet.

- Jag har inget riktigt belägg för detta, men det finns en sådan dimension.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.