20100402

Kollektiv bestraffning - ett otyg

Skolklass avstängd från internet: "Att en hel klass stängs av har aldrig hänt förut på Lindeskolan. Enskilda avstängningar sker däremot då och då.
Rektor Johan Bergdahl talade med klassen under onsdagen. Han tycker det är olyckligt att oskyldiga elever drabbas av avstängningen, men menar att det var ett sätt att markera situa tionen och uppmana de skyldiga att tala om hur det ligger till.
Klassen får tillträde till internet igen i dag, torsdag."





Av någon underlig anledning är det faktiskt inte ovanligt att (man läser om, hör om, får rapporterat av barnen) man i skolan utdelar kollektiva bestraffningar, något som man (jag i min naivitet) tog för givet att alla visste är förbjudet, otillåtet, upprörande, oacceptabelt. Ingen, absolut ingen har rätt att bestraffa oskyldiga människor. Priset för detta är förstås att det i en del fall inte går att straffa någon - det får vi acceptera. Att dessutom använda det kollektiva straffet som ett sätt att försöka tvinga fram erkännanden alternativt angiveri är så långt från den demokratiska värdegrund och det rättsmedvetande vi vill (bör) ha.

4 kommentarer:

  1. Det är otroligt skönt att se någon som står på elevernas sida för en gångs skull. Jag går i ovannämnda klass och jag är förvånad över hur personal gick till väga med sitt bestraffnings/angiverisystem. Det är tyvärr inte det enda som hänt på den skolan under den korta tid jag hittils gått där, och jag tror inte för en sekund att det heller är det sista som kommer hända.
    Tack i alla fall för underbart blogginlägg!

    SvaraRadera
  2. Hallå,
    Det var väl talade ord, jag kommer själv från den klassen och är glad att någon någonsin tar vårt parti, för enligt de som drabbades var det ju fel, fast alla andra vuxna på Lindeskolan betraktar det som om det var rätt sak att göra. Men på den där skolan har vi verkligen fått åldersdiskriminering definierad rätt i våra ansikten, där de vet vad som är bäst för oss utan att ens rådfråga oss och kan köra med oss precis som de vill. Och så fort vi konfronterar administrationen så skakar de till svar och kommer med otaliga lögner, sedan dirigerar de oss till gymnasiechefen som tyvärr inte kan hålla argument mot oss, utan blir istället högröd i ansiktet och gäll i rösten. Men ändå, även fast hans argument tog slut för länge sen, så vet han "vad som är bäst för oss". Vilket endast är en lösning som är bäst lämpad för att främja endast en part, hans egen.

    SvaraRadera
  3. Kul att du hittade hit och uppskattade inlägget, Anna. Det hela blir enligt min mening än mer absurt om man beaktar att tillgång till Internet i en modern skola är som tillgång till läroboken i gårdagens skola. Undrar om i8 detta fall Bergdahl någonsin tänkt tanken att beslagta läroböckerna för att framtvinga ett erkännande.

    SvaraRadera
  4. Linus, dialog/diskussion i förväg med berörda - i ert fall förstås just er - borde väl i dagens samhälle vara fullständigt självklart. Men jag har väl missat något:)

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.