20090609

Piraternas långa svans

LT behöver lära sig om den långa svansen: "Det kändes lite irriterande att inte kunna visa upp det online. Inte bara för egen del, även om det till viss del handlar om att klappa sitt ego, utan också för att visa upp LT. Jag gillar ju LT, inte minst för att de håller ovanligt högt i tak i sina kommentarsfält. Men nog är det lite dumt att prata Internet, fildelning och piratliv med en bloggare, och sedan inte tillgängliggöra artikeln på nätet.

Igår gjorde jag en ny intervju med LT med anledning av Piratpartiets valresultat. Det blev den stora nyheten på förstasidan idag, samt en helsida i tidningen. Men är artikeln publicerad på nätet?"




Jag gillar inte LT på samma sätt som Joshen, eller Johnny Olsson som han tydligen heter. Hans blogg finns bland mina RSS-flöden sedan länge och är oftast klart läsvärd.

LT däremot har jag slutat prenumerera på eftersom den i sina bästa stunder bara försåg mig med pejl på lokala händelser, aldrig med seriöst granskande journalistik. Jag förstår förstås de begränsningar som en liten tidning arbetar under men att de (och detta är ingen kritik mot de(n) som t.ex. arbetar med webben) så helt har lyckats producera en webbversion som snarast retar än lockar stör, vi lever snart på 2010-talet.

Deras publicering av några axplock av vad som bara går att läsa i papperstidningen har jag kommenterat tidigare och det blir inte bättre. I kommentarerna till Joshens inlägg står att läsa att Twingly är på gång - utmärkt för nu ser ju ingen att man kommenterat. Kul att de faktiskt gick i svaromål hos Joshen, det har de aldrig gjort hos mig.

LT har dock en hyfsat just policy när det gäller kommentarer i direkt anslutning till artiklar på webben - det är faktiskt relativt högt i tak även om man ju uppenbarligen modererar - det skall de ha en eloge för!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.