Det börjar skramla längst in i tunnan....: " Jag kan konstatera att det trots allt finns de politiker som ligger sömnlösa över den omoderna skolan, även om skolministern inte gör det. Camilla berättar om sina ideer om IT i skolan, och hon spar inte direkt på krutet.
Bland annat avslöjar hon mellan raderna att hon tänker försöka få Jan Björklund att intressera sig för IT i skola och lärande. En inte helt lätt uppgift som ni som hängt med känner till. Moderniteten i skolan avseende tillgänglighet till datorer är ju inget han ligger direkt sömnlös över."(Hittat via Thomas Tvivlaren som jag hittat via Opassande. som jag hittat via Knuff)
När jag skrev om Camilla Lindbergs artikel första gången fick jag svar från henne - Björklund har godkänt artikeln:
Du undrade om vi pratar med varandra inom partiet, och det gör vi även om jag ibland känner mig som en ensam ö ute i Atlanten...Artikeln är sanktionerad av vår partiledare tillika Sveriges skolminister, så det börjar hända saker.
Nu är jag själv inte så ofta/länge afk vilket bl.a. har fått mig att dra slutsatsen att inte heller skolan bör vara det. Det är således inte undervisning om IT som är den primära uppgiften utan ett helt naturligt användande av detsamma för alla de typer av uppgifter som man behöver utföra i skolan - i det lärande arbetet. I vår värld, i vår tid skriver man, räknar man, läser man, kreerar man, informerar man, konsumerar man digitalt. Det är egentligen absurt att detta inte förstås, tas som en självklarhet. Att så inte är fallet leder till ökande klyftor mellan de som kan och de som inte kan - och eftersom detta inte präglar skolan konserveras/förstärks socioekonomiska skillnader alltmer.
Pratade med två av studenterna på kurslabb i går bland annat angående kemiundervisning. De menade att det är den auktoritäre läraren som kan allt som skrämmer bort elever från att vilja lära sig ämnet.
SvaraRaderaTror att de har rätt. En demokratisk lärare som verkligen kan sitt ämne är A och O. Läraren ska motivera eleverna att själva vara aktiva i lärandeprocessen. Det är nog vad som krävs för bra resultat i alla ämnen. Och där är IT ett bra hjälpmedel och inget annat.
Kemi är väl dock ett bra exempel på ett ämne där IT förutom all alldeles vanligt användande för att dokumentera, redovisa, bearbeta information också kan tänkas fungera väl för att simulera olika förlopp samt ge möjligheter att relatera kemiska kunskaper till allehanda "verkliga" företeelser.
SvaraRaderaDet är märkligt att se hur högskolan blir mer och mer lärarledd, som ett förlängt högstadium om man ska hårdra. Jag trodde högskolestudenterna behövde hand- och vägledare i ett självständigt studium.
SvaraRaderanja anders...
SvaraRaderadet var två studenter som med mig diskuterade hur ungdomsskolan fungerade. vi filosoferade lite över varför ungarna är ointresserade av att läsa kemi.
på högskolan är det inte så mycket skedmatning även om studenterna vill ha det.
sorry att jag var otydlig där.
Ok Britta jag förstår, att jag missförstod. :) Det är väl ett obestridligt faktum att enskilda lärare med sitt sätt att vara, har avskräckt många elever från vissa ämnen för gott. Ämnen som fysik och kemi är ju "svåra", abstrakta ämnen som kräver oerhört mycket av läraren men kanske ändå mer av de resurser som läraren tillåts att bruka. Teoretisk slöjd är ju inte bara en god historia, vad jag förstår.
SvaraRaderaOch till slut jag upptäcker min freudianska slips när jag tangerar jämförelsen mellan gårdagens och dagens skola. Hårdra kan ju läsas både som hård-dra och hår-dra. Och plötsligt blir jag osäker på vad som jag säger.:)
INTRESSANT ! :-)
SvaraRadera