20100222

Hjälplöst efter?

Gör IT till eget skolämne: "Folkpartiets mål är ambitiöst. Vi vill se världens bästa skola. Det kräver en skola där IT både står på schemat och är integrerat i undervisningen på flera andra sätt. Annars kommer vi hjälplöst efter – att vara världens bästa skola anpassad för 1900-talet är inte nog."





Jag refererade ju till Camilla Lindbergs artikel häromdagen. Denna vecka kunde man ha tänkt sig att Sverige borde ha varit representerat vid den konferens som går av stapeln i Wien under namnet
INTERNATIONAL CONFERENCE ON 1-to-1 COMPUTING IN EDUCATION: CURRENT PRACTICES, international comparative RESEARCH EVIDENCE AND POLICY IMPLICATIONS
Konferensen följer man näst bäst t.ex. via rapporterande Christoph Derndorfer (@random_musings) som jag hittat tack vare Stefan Pålsson. Bara ett exempel:
Currently 300.000 children in Peru have an XO-1, 10.000 teachers have been trained and 6.000 schools have received XO-1s. At the end of the year Peru wants to increase these numbers to 600.000, 100.000 and 20.000 respectively!


Förresten så filmar och sänder Christopher Derndorfer också.

Börjar vi närma oss en situation där frågan om IT i skolan hamnar högt upp på dagordningen när det gäller utbildningspolitiken? Mats Gerdau kommenterar Lindbergs artikel med:
Om Sverige ska bli ett föregångsland så får inte modern teknik lysa med sin frånvaro i den viktigaste platsen för framtiden - skolan.
(s) motionerade i höstas om en nationell vision och har gett en grupp i uppdrag att utarbeta en sådan under våren. Kanske får vi till både en diskussion och en vision som gör att vi får en utbildning (och det måste förstås gälla de nya styrdokumenten för skolan och den nya lärarutbildningen) som åtminstone går i takt med tiden dvs det 20-hundratalets (ändrat efter påpekande av Pålsson) digitala verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.