20091206

Köpt?

Radikaler i kapitalets sold?: "Vad gäller innehållet som publiceras genom mediasiterna finns mycket att fundera kring. Vem läser Facebooks loggfiler? Vad händer när sådana siter säljs till andra ägare med andra preferenser? Om det är så att en majoritet inte upplever dessa frågor som problem och om siteägarna inte utnyttjar sina möjligheter att gallra och sovra så drar jag slutsatsen att vi kanske ser framväxten av nya arenor och torg där en fri och öppen debatt faktiskt kan föras. Och varför skulle det vara orimligt?"





Det är väl så att Johan Groth visserligen har rätt - så länge inte användarna upplever att informationen om deras användande av kommersiella mötesplatser missbrukas så är detta användande problemfritt. Det vi kan anta är att 1) uppgifterna defacto just missbrukas och 2) att i samma ögonblick som staten uppfattar användandet som ett reellt hot så kommer det "bruk" att öka. Vi kan väl också anta att mer subversiva krafter kommer att använda mera svårövervakade kanaler.

Men att som rubriken antyder anse att användande av kommersiela redskap skulle skapa någonslags beroende är ju inte särskilt vältänkt. Skulle - om så vore fallet - vara omöjligt att vara oberoende radikal i ett kapitalistiskt samhälle i så fall.

2 kommentarer:

  1. Rubriken var provokativ för att locka läsare :-) Å andra sidan är Peters slutsats en av de som dras i artikeln jag refererar till: kan man vara oberoende om man inte äger den "kanal" man använder?

    SvaraRadera
  2. Du lockade mig!!

    Egentligen är det ett annat slags beroende som är problemet - kanske också togs upp i artikeln du refererade? Om jag - som här har min blogg hos Google så är det nog problemfritt än så länge när det gäller mitt oberoende åsiktsmässigt, det är ju dessutom avsett att vara en publik kanal så även eventuellt användande av innehållet för t.ex. analys är ju enkelt och i praktiken omöjligt för mig att kontrollera. Om däremot Google fick för sig att stänga ner mig och/eller hela tjänsten försvinner informationen (om nu inte jag och alla andra sett till att ha kopior. Det är förstås ett reellt och stort problem om man är en privatperson som vill ha kvar sin info men ett mycket stort problem för organisationer och myndigheter som ju därmed riskerar att förlora kontrollen över historien. Kan ju också liknas vid när licensvillkoren för användande av viss programvara skule kunna hävas och informationsägaen därmed förlora möjlighet att använda sin egen info.

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.