Gadgeten innehöll ett fel

20091220

Hur är en bra lärare

En hållbar lärarutbildning – igen!: "Min ståndpunkt är naturligtvis den att vi måste hantera olika sorters kunskap i skolan, att ämneskunskaper är nödvändiga för alla lärare men också de andra kunskapsslag som jag antytt ovan. Men inte ens om vi fick med allt detta skulle det vara tillräckligt för lärare ska kunna deklarera excellent kompetens. Lärare måste också ha kunskaper om så mycket annat som aldrig mäts eller registreras i skolans arbete. Därutöver kommer ingen lärare någonstans utan medvetna och djupgående kunskaper (teoretiska och praktiska) om hur människan lär sig saker och ting och då enkannerligen hur elever lär i skolmiljön."





Tomas Kroksmark skriver mycket bra om vilken kompetens en lärare behöver, inspirerad av en artikel i GP av Eva-Lotta Hultén. Skulle väl kanske vilja lägga till att kunskaper om hur elever lär i skolmiljön verkligen måste kompletteras med det bredare perspektiv på lärande som Kroksmark efterlyser, detta då barn/ungdomar faktiskt spenderar en relativt liten del av sin vakna (och därmed lärande) tid just i skolan. Gapet mellan i skolan och utanför skolan torde också vara större nu än någonsin - till det bidrar förstås i första hand den digitala klyftan som finns mellan dessa världar.

4 kommentarer:

  1. Jag tror att det kallas bildning. :) Människor som i huvudsak tillbringar sina liv från 6 år till pension i en och samma miljö riskerar att få en begränsad sådan. Jag minns ett förslag vi drev på 80-talet, när jag jobbade på en folkhögskola, att alla lärare borde ha ett regelbundet friår för att ladda batterier och skaffa uppdaterad kunskap om samhället. Kanske vore något?

    SvaraRadera
  2. Stämmer bra med min erfarenhet - att gå direkt från skola till skola via en lärarutbildning är inte idealistiskt. Att sedan stanna i samma miljö riskerar också att leda till att avståndet till omgivningen blir stort. Vilken folkhögskola jobbade du på?

    SvaraRadera
  3. Jo jag var med och byggde upp Teaterlinjen på Aebetarrörelsens folkhöskola i Norrköping, Marieborg, i början på 1980-talet. Bodde i Stockholm, Gotlandsgatan, och pendlade till Peking, det var en bra tid och gjorde att jag slapp stämpla mellan mina ordinarie teaterjobb.
    Många av lärarna där hade friska idéer om både peadgogik och sin egen roll i skolvärlden. Verligen duktiga människor.

    SvaraRadera
  4. Själv är jag uppväxt på Lunnevads folkhögsskola, där båda mina föräldrar arbetade från 1958 och framåt. Jag flyttade därifrån typ 1973 in till Linköping och några år senare till trakten av Järna. Har kvar en stark känsla för folkhögskolan som utbildningsform.

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.