20100715

Missat sexindustrins miljarder

Lagliga sexköpets bak-
sida syns i Holland
: "Detta är verkligheten i Nederländerna och Tyskland trots att denna miljardindustri, för naturligtvis är det pengar och bara pengar som står bakom synen på att prostitution bör legaliseras, lägger gigantiska summor på lobbyarbete för att förmedla bilden av den lyckliga horan som är frivilligt prostituerad och påstås kalla sig feminist."





Synd att jag missat att det tydligen finns gigantiska summor att inkassera från "denna miljardindustri" för att idka lobbyverksamhet för legalisering av prostitution (något som jag i min enfald trodde var tillåtet i de flesta länder). Tyvärr har denna industri inte upptäckt att de i mig har en energisk motståndare tlll den svenska sexköpslagen, den lag som dels är absurt konstruerad dvs kriminaliserar köparen av en lagligt tillhandahållen tjänst, dels uppenbart motverkar sitt syfte dvs helt enkelt främjar kriminellt tillhandahållande av dessa tjänster (ingen kan ju erbjuda dem öppet eftersom kunden begår brott). Lagen bidrar ju därmed till ytterligare stigmatisering av sedan århundraden stigmatiserande tjänsteleverantörer.

Om man t.ex. erbjöd/förutsatte att prostituerade skulle vara registrerade och omfattas av hyfsat normala regler på arbetsmarknaden (sjukförsäkring, läkarundersäkningar etc) så skulle ju förstås kontrollen och upptäckten av andra brott förknippade med verksamheten (såsom trafficing) bli avsevärt lättare att upptäcka. Varför vi skulle odla någon myt om den lyckliga horan förstår jag inte - det finns massor med yrken/sysselsättningar där en del eller kanske t.o.m. huvuddelen av utövarna är tämligen missnöjda. Horeriet skiljer sannolikt ut sig genom att ha en mycket hög andel ofrivilliga "medarbetare"- det bör man/vi åtgärda genom att synliggöra verksamheten vilket inte går så länge vi har den sexmoralbaserade lagstiftning som för närvarande gäller.

Tyvärr lämpar sig denna typ av tjänsteförsäljning för alla de typer av skattefusk som är förknippade med frisörer, restauranger, kiropraktorer etc. Legitimation/licens torde vara det enda enkla medlet mot detta. Men visst, detta är en verksamhet där allt för många misshandlade, missbrukade/missbrukande människor hamnar. Det betyder att stora insatser för att ge stöd för andra val, för vård etc måste göras. Enklare om hanteringen i alla dess delar är laglig och kontrollerad.

Varför bry sig - dels gäller principen att var och en har den ovillkorliga rätten att själv bestämma över sin kropp (inkluderande att sälja tjänster baserade på nyttjandet av densamma som ju alla lönearbetande gör fast för olika former av nyttjande - själv säljer jag min hjärna), dels kan jag tänka mig att det å den ena sidan finns en hel del människor som under hela eller delar av sitt liv har svårt att hitta partners för sexuella aktiviteter på mer känslomässig bas, och å den andra sidan tror jag också att det kan finnas en hel del människor som under hela eller delar av sitt liv tycker att det är helt ok att ha sex mot betalning om detta inte betraktas som en föraktfull verksamhet av omgivningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.