20100722

Kulturmagasinet Voltaire rekryterar Erik Laakso

Pressmeddelande: Kulturmagasinet Voltaire rekryterar bloggare: "Kulturmagasinet Voltaire värvar bloggaren och skribenten Erik Laakso. Erik kommer blogga på kulturmagasinets webbplats med flera inlägg varje vecka, samt arbeta som regelbunden skribent i pappersmagasinet.
Kulturmagasinet Voltares chefredaktör, Boris Benulic säger:
- Vi strävar efter att kring Voltaire samla fritänkande människor som inte bara vågar ifrågasätta andras uppfattningar utan även sina egna. Erik Laakso är en sådan skribent och det känns mycket bra att få med honom i vår stab. Vi vill skapa ett forum för dem som tycker att den objektiva sanningen är viktigare än olika partiprogram, och den sanningen kan man bara närma sig genom det förnuftiga samtalet.
"




Erik Laakso har äntligen funnit en plats där hans kvaliteter som bloggare/skribent kan komma till sin rätt och sannolikt fortsätta att utvecklas. Kul alltså för honom men också ett smart drag av Voltaire och dess chefredaktör Boris Benulic.

Laakso skriver
Den 1 augusti börjar jag blogga på kulturmagasinet Voltaires webbplats. Det mesta kommer vara sig likt, jag har fria tyglar att skriva som den jag är och det ämnar jag fortsätta göra. Jag ska roa och oroa, väcka och upptäcka. Kom och dela min tillvaro på denna nya plats. Dessutom kommer jag vara fast skribent i tidningsutgåvan av Voltaire som kommer med 6 nummer per år. Börja gärna prenumerara på den tidningen.


Det blir inte så lätt att följa Laakso till Voltaire. De har nämligen en webbplats där det saknas permalänkar till artiklarna, där man (åtminstone i de artiklar jag hunnit läsa - bl.a. ett flertal av Benulics penna) skriver ut hela url:er istället för att länka ord, där alla bloggar saknar möjlighet att kommentera. Skulle jag t.ex. vilja kommentera det faktum att rubriken Hur förför Apple världen? är helt obegriplig efter att ha läst Stig Hanséns artikel så kan jag inte länka till densamma utan måste tala om att man i högerspalten måste välja Världen och sedan klicka på rubriken till artikeln publicerad den 28 april 2010.

Sen saknar jag förstås också möjligheten att prenumerara på Voltaire - de har nämligen inget läsbart digitalt format - till iBook skulle jag föredra.

Dessa, inte helt obetydliga, kritiska kommentarerna till trots - Voltaire publicerar bra texter och Laakso är att gratulera!



Technorati Tags:
, , ,


3 kommentarer:

  1. Tack Peter.
    Men som jag skrev på annan plats. Jag har naturligtvis ställt upp en del grundläggande villkor för hur en blogg måste fungera, RSS, länkar, pingtjänster etc. Det kommer bli bra det här.

    SvaraRadera
  2. Det tror jag med. Lite sökmotoroptimering skulle nog inte skada - googlar man på Boris Benulics namn kommer inte Voltaire upp alls på de första sidorna.

    -mest ute efter jobb åt Kantro:

    Apropå - så kan man inte få epostavisering av svar på kommentarer på På Uppstuds, går du ner i varv där vore det bra att ha

    SvaraRadera
  3. Jag ska kolla om jag kan lägga in det.

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.