20101014

Ibland kräks jag

Vi måste välja och vi måste dö: "Läser Peter Högbergs brev till Thomas Bodström. Och jag känner igen känslan dessvärre. Och den blev inte bättre av att vi i kommunen ikväll hade nomineringsmöte inför landstingsuppdragen. Helt plötsligt dyker det upp medlemmar som jag sist såg för fyra år sedan, medlemmar som bara dyker upp när det vankas arvoderade uppdrag och i mellantiden struntar blankt i de som givit dem uppdragen. Vi andra, vi som sliter i mellantiden med opinionsbildning, medlemsrekrytering och mellanvalskampanjer. Nu, i förnyelsens tecken, fick några av dessa inte förnyat förtroende av just nämnda skäl men det satt långt inne och inte utan hårda ord.

I min valanalys skrev jag följande om Thomas:

Han är en briljant politiker när han väljer att vara politiker.





Utöver att jag rent allmänt kan konstatera att min uppfattning att socialdemokratin begick ett enormt misstag efter valförlusten 2006 i det att den valde att premiera lång och trogen tjänst under Perssons 12-åriga regeringsinnehav, kan jag nu konstatera att ännu en valförlust (som skall krediteras samma konto) inte inneburit någon form av insikt. Perssons absolut, särklassigt, sämsta rekrytering hyllas av (och här avstår jag från att benämna de skyldiga) partikamrater samtidigt som de försöker hitta ett halmstrå att hänga upp sitt avståndstagande på. Patetiskt är väl det vänligaste man kan säga om Westerholm och Högberg.

Problemet vi nu har är att de allra flesta nu valda till olika organ i mindre eller oftast högre grad är förknippade med den politik och det ledarskap som gett partiet det sämsta valresultat det någonsin presterat. Då kallar vi inte ledande företrädare för briljanta politiker, då skäms vi för att ha deltagit i framröstandet av dessa och den politik de företräder (om vi haft någon som helst aktiv roll).

burning-man-sand-storm-600a1001071.jpg


Lånar illustration från och citerar vännen Anders Nilsson:
Ska vi gå i samma fälla om igen! Samma idiotiska oppositionspolitik som förra mandatperioden. Den som så förfärande glasklart avvisades av medborgarna. Har vi inte lärt nånting och har partiledningen fullständigt förlorat lusten på politik. Som ankor i en ankdamm eller förvuxna bebisar i en sandlåda avkräver nu Mona Sahlin den borgerliga minoritetsregeringen regringsduglighet genom att utmana om talmansposten.




Technorati Tags:
, , , ,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.