Det nya digitala klassamhället: "Tänkaren, författaren och artisten Alexander Bard talar om vårt förhållande till internet. Vilka är vi och vad gör internet med oss? Vad är det som skapar de nya underklasserna i den digitala åldern?"
Attention = uppmärksamhet x trovärdighet, detta är Alexander Bards huvudtes. Har ägnat dagen åt att - en liten bit i taget - ta del av en föreläsning Bard hållit. Mycket av det han säger är förstås rena självklarheter, annat märkligt då han tappar bort frågan om ägandet av produktionsmedel - nätverk ersätter säger han vilket inta alls är sant i generell mening. Befinner man sig i medelklassen (som Bard) är det förstås sant i stor utsträckning. Är man städerska gäller inte detta - inte bara de bardska porrsurfande hälleforsarna. Eller för all del de kinesiska industriarbetarna i södra Kina.
Däremot är Bard en förespråkare för den personliga brandingen som man tyvärr möter alltför ofta på t.ex. Twitter. Det är folk som har något att säga, som vill kommunicera man fortsätter att följa (eller faktiskt läsa) - de som bara vill branda sig blir successivt alltmer ointressanta. I slutet av förelösningen blir för övrigt det bardska medelklassstyrda tänkandet extremt tydligt - "i takt med att vi kan vara tre dar, två dar på jobbet" gäller faktiskt bara en mindre del av befolkningen, nämligen de som har råd att ha någon som sköter stora delar av marktjänsten. Hur det går i vår tid för de som sköter denna markservice har Bard inte ens några tankar om.
Technorati Tags:
Alexander Bard, Klass, Klassanalys, Internet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.