20090204

Rådslag - omprövning eller status quo

Rött kort för rött vårdprogram: "KRAFTLÖS OFFENSIV Nytänkandet lyser med sin frånvaro på väsentliga punkter i förslaget till nytt sjukvårdspolitiskt program för partiet som ska behandlas på helgens vårdtoppmöte. Det skriver Mikael Damberg och Ingela Nylund Watz, båda ledamöter i Socialdemokraternas partistyrelse."



(Hittat via Damberg, Watz och grodätarna..)



Finner att den gode Anders Nilsson kommenterat Mikael Dambergs och Ingela Nylund Watz´s debattartikel i SvD. Herr Nilsson har några poänger. En av dessa gäller det faktum att kostnaden för att administrera avgifter är högre än intäkten. Tänker på det när jag nu genomgår en sömnapné-behandling och avkrävs kontant betalning när jag hämtar ut sömnregistreringsutrusningen. Om man nu prompt måste ha avgifter (styra konsumtionen brukar väl vara det enda i sig märkliga argumentet för) så är det ju sanslöst i dagens samhälle att kräva att jag skall gå till en bankomat för att kunna få ut utrustning som min behandling kräver. Alldeles bortsett från detta så kan jag utan svårighet förstå att den relativt modesta kostnaden faktiskt av många kan upplevas som ett hinder - även jag med goda inkomster har ibland (vet inte hur det kommer sig) faktiskt brist på kontanta medel.

Anders Nilsson utropar - som kommentar till att kostnaden är svår att ta för många även om den i kronor kanske inte är så stor - att man i konsekvensens namn borde kräva höjda löner. Själv skulle jag kanske vara benägen att om inte ersätta så åtminstone komplettera utropet med ett:
Sänk skatten (för låginkomsttagare)!


Håller i övrigt med såväl Damberg, Nylund Watz som Nilsson sammanfattat av den senare i ett:
Men särskilt socialdemokratiskt verkar det inte. För att inte tala om nytänkande och framåtsyftande.

1 kommentar:

  1. Själv så skulle jag vilja komplettera utropen med ett: Sloppa egenavgifter helt och hållet!

    SvaraRadera

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.