"En kaotisk situation" - Nyheter - www.lt.se: "E4 mellan Södertälje och Hallunda håller just nu på att byggas om för att bli sexfilig. Men Anders Lago tycker att ombyggnaden tar för lång tid – och vill nu snabba på projektet.
Det är i samband med det officiella första spadtaget för ombyggnaden som tas i dag fredag som kommunstyrelsens ordförande Anders Lago (S) passar på att lobba för att snabba på arbetet."
Visst är det alldeles rätt av Anders Lago att kräva snabbare ombyggnad av E4:an (Radio Stockholms trafikredaktion kan kanske också fatta att den heter så) mellan Hallunda och Södertälje. Som det funkart de senaste åren får varje liten störning omfattande konsekvenser - i synnerhet som man verkar tycka att bortforsling av hinder får ta hur lång tid som helst. Intressant att notera i sammanhanget är att motorvägsbyggen som är helt nödvändiga i vår region får lite problem i det rödgröna samarbetet om man får tro Peter Anderssons referat av Peter Erikssons tal idag.
Peter Erikssons tydliga budskap om att inte bygga fast samhället i gamla lösningar som motorvägsbyggen noterades av en och annan.
Gick Förbifart Stockholm upp i rök där? Inte ett pris för samarbete jag kan acceptera.
Men åter till Lagos krav på Vägverket. Hoppas att han samtidigt riktar samma kritik (även om tidsperspektivet är något annorlunda) till den egna kommunala organisationen som upphandlat asfalteringen av Mälarbron. Där har entrepenören NCC inte ens utrustningen på plats i tid.
Reparationsarbetena på Mälarbron har tagit stopp. Liksom trafiken på de kvarvarande körfälten.
– Vi väntar på ett tält som ska sättas upp över arbetena vid klaffarna, förklarar platschefen Urban Eriksson på NCC.
Häpnadsväckande arrogans skulle jag vilja kalla sådant.
Men kommunens entrepenörer verkar kunna göra lite som de vill. Utanför familjens butik Kantro Store (som nu för andra året i rad tycks få tillgängligheten sabbad av ombyggnadsarbeten kring Saltsjötorget under höstmånaderna) har man för någon vecka satt upp skylt och avspärrning med uppmaning till fotgängare att använda trottoaren på andra sidan Järnagatan, detta ett tiotal meter innan entrén till vår butik som också är vägen till Ljuspunkten. Hjärnsläpp hos någon?
PS Arbetets fortskridande på Saltsjötorget är också intressant, funderar på att göra en tidsstudie - hittills blir man bara lätt förundrad över hur lite som görs per dag. DS
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.