20090907

Gubbar och kärringar - förenen eder

Currently playing in iTunes: My Heart Is True by Walter Trout and the Radicals

Gubbar, ställ upp för Mona Sahlin!: "-Gubbarna måste ställa upp för Mona Sahlin. I tidningen Fokus intervjuas före detta S-ministern Anita Gradin. På frågan om vilka de här gubbarna är svarar Anita Gradin "De vet själva vilka de är och de borde ta och skärpa sig." Jag håller med. "



(Hittat via Netroots.)



Kanske var det artistutbudet som fick mig att inte idag prioritera Kungsan, kanske var det för att jag tillhör gruppen gubbar som behöver skärpa sig eller kanske var det så enkelt som att jag inte hade en chans att avsätta nödig tid. Hur som helst - jag var inte där och har inte heller via mina vanliga källor hittat särskilt många vittnesbörd från tillställningen. Förhoppningsvis var den lyckad!

Frågan om gubbarna som måste skärpa sig kommer från Anita Gradin som uttalar sig i Focus:

Vad tycker du om den socialdemokratiska politiken som drivs nu?

– Det är mycket motvind. Det är alltid jobbigt att vara i opposition, men jag är glad att vi har en kvinnlig partiledare och henne borde vi ställa upp för.

Du säger borde? Gör inte rörelsens folk det?

– Det finns en del gubbar som inte tycker att det är så roligt med en kvinna på den högsta posten i partiet.

Vilka är de här gubbarna?

– De vet själva vilka de är och de borde ta och skärpa sig.


Här har vi alltså en människa som ser kön före andra kvalifikationer ("vi har en kvinnlig partiledare"). Samma människa kastar ur sig en ospecificerade anklagelse mot gubbar som tydligen har bekymmer med just detta. Trams skulle man kunna kalla sådant.

Vi har den partiledare kongressen valde att välja. Det gjorde de efter en process som redan från början uteslöt halva mänskligheten. Därefter reducerades antalet kandidater till en. Klart att det kommer att finnas både gubbar och kärringar som inte helhjärtat ställer upp. Klart att det kommer att finnas sådana som jag som anser att vi skulle valt en partiledning (inkl partiordförande) som inte hade den belastning som deltagande i regeringar under de 15 år som föregick valförlusten utgör, särskilt om man deltog de sista åren då den taktik som fick ett lite för stort antal väljare att föredra Alliansens valfloskler lades fast.

Till avdelningen verkligt pinsam kritik får man dock räkna Per Schlingmans artikel som jag hittat via Alliansfritt Sverige. Här uttalar sig alltså en mans som får antas vara arkitekten balkom Alliansens utlovade minskning av utanförskapet och som såvitt kan bedömas faktiskt är ett enda stort gigantiskt fiasko. Arbetslösheten har ökat, antalet utförsäkrade kommer att göra detsamma - skulle inte folket i arbete?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Även om det förstås är tillåtet att lämna anonyma kommentarer så uppskattar jag om du anger namn i där för avsett fält.